Penulisan

Hidup Ini Tidak Selalunya Indah

Salam sejahtera dan salam Ramadhan buat pembaca setia Blog Mohd Isa, “Hidup Ini Tidak Selalunya Indah” itulah ungkapan yang aku mampu luahkan buat masa ini. Terlalu perit untuk aku lalui semua cabaran dan dugaan yang terpaksa aku hadapi ketika ini.

Artikel ini adalah artikel bersifat keperibadian aku yang lebih menyentuh kehidupan peribadi aku yang benar-benar di dalam kesusahan ketika ini. Bukan sebagai seorang blogger, tetapi sebagai seorang anak kepada seorang ibu yang sedang dalam kesakitan. Aku berharap agar ada yang sudi membacanya.

Sudah hampir lima bulan ibu aku berada dalam keadaan yang amat menyedihkan diri aku, kadang-kadang aku tidak mampu melihatnya. Air mata aku akan berlinangan apabila melihat keadaan ibu aku yang menahan kesakitan yang ditanggungnya. Keadaan rumah aku juga tidak seperti dahulu, tidak terurus ketika ibu aku masih sihat.



Lebih menyedihkan lagi ayah aku terpaksa berhenti kerja semata-mata ingin menjaga ibu, adik-adik masih bersekolah. Adik perempuan aku yang sulung pula tidak berapa sihat untuk menjalankan tanggungjawab tersebut, kini dia yang membuat semua kerja rumah selain dibantu oleh ayah aku dan adik perempuan aku yang sedang menjalani praktikal.

Aku yang duduk berjauhan daripada ibu aku berasa amat sedih kerana tanggungjawab untuk membantu keluarga dan terutama ibu aku terbatas begitu sahaja. Kerana aku masih di dalam pengajian untuk menyiapkan projek akhir tahun aku yang patutnya selesai pada semester lepas. Tapi apakan daya, aku hanyalah seorang hamba Allah yang terpaksa menghadapi pelbagai masalah yang datang atas dosa-dosa aku.

Semalam aku pulang ke kampung untuk menyambut Hari Raya Aidil Fitri yang bakal tiba tidak lama lagi, keadaan lebih menyedihkan lagi apabila ibu aku tidak menyahut panggilan aku akibat dimasukki oleh makhluk halus. Aku sediri tidak tahu bagaimana hendak diterangkan di sini, apa yang lebih menyedihkan lagi ia berlaku bukan baru-baru ini. Sudah sebulan rasanya, sudah pelbagai usaha dilakukan.

Dibawa berubat mengikut pelbagai cara, dibawa berjumpa pelbagai ustaz dan imam. Dibawa ke hospital pelbagai prosuder terpaksa dilalui, tetapi keadaan ibu aku begitu juga. Aku hanya mampu berdoa agar ibu aku sembuh daripada penyakitnya, agar Allah mengurangkan beban yang terpaksa keluarga aku hadapi. Agar Allah memberi sedikit rezeki untuk keluarga aku menampung kehidupan ini.

Aku masih ingat lagi yang aku terpaksa berbohong kepada ayah aku ketika dia ingin memberikan aku duit belanja, aku menyatakan bahawa aku masih mempunyai simpanan untuk dibuat belanja. Tetapi apa yang aku ada hanyalah kad ATM sahaja, aku terpaksa meminjam daripada rakan aku untuk dibuat sahur dan berbuka. Walaupun kadang-kadang aku tidak mampu meminta lagi dan aku terus menangis sendirian di dalam bilik.

Betapa perit untuk aku lalui, teringat ketika aku berpesan dahulu ketika ingin pulang ke Perlis. “Abang, abang baliklah. Mak tahu abang ada kerja yang perlu disiapkan, abang masih belajar. Mak tahu, abang berat untuk meninggalkan mak. Abang berdoalah pada Allah, minta mak cepat sembuh. Abang janganlah risau keadaan mak di sini.” Betapa sedihnya aku ketika itu, tidak mampu aku luahkan dengan kata-kata.

Aku hanya mampu menangis dan memeluk jasad ibu aku, ayah aku hanya mampu melihat dan berkata jangan menangis. Ingin sahaja aku berada di sisi ibu aku selalu, menjaga ibu aku yang berada di dalam kesakitan. Tetapi apakan daya, aku masih mempunyai tanggungjawab untuk dipikul. Harapan kedua orang tua aku yang ingin melihat kejayaan aku yang perlu aku tunaikan.

Semalam ibu aku ada berkata, “nanti dah nak raya, hangpa pegilah beraya. Mak tak beraya, biarlah mak duduk di rumah sahaja.” Pilu dan sebak aku mendengarnya, aku tidak mampu berkata apa-apa. Cuma aku mendengar adik perempuan aku membalasnya, “mak tak payahlah merepek, kami akan duduk rumah teman mak. Kami duduk di rumah pun takpa.” Bertambah sedih aku dibuatnya, aku sepatutnya melihat adik-adik bergembira di hari lebaran ini.

“Kesian anak-anak mak, dulu mak selalu masakan yang sedap-sedap untuk anak-anak mak. Tapi sekarang mak dah tak mampu nak masakan untuk anak-anak mak, tengoklah abang. Makan nasi dengan ikan goreng dan kicap sahaja.” Kata-kata ibu aku sambil menitiskan air mata, sebak sekali aku mendengarnya ketika aku ingin menjamu sedikit nasi dan ikan goreng sebelum bulan Ramadhan dahulu. Pilu rasanya ketika itu, aku hanya mampu berkata “mak janganlah macam ni, abang tak kisah pun. Abang akan makan apa sahaja yang ada.” Sambil air mata aku berlinangan, turut menangis bersama ibu aku.

Teringat aku ketika Innity ada membuat pembayaran kepada aku setelah cukup RM50 hasil pengiklanan yang aku letakkan di dalam blog ini dahulu. Tetapi aku telah membuangnya kerana duit dalam akaun Innity tidak naik-naik walaupun terdapat trafik yang masuk mengikut impression. Duit itu aku gunakan untuk membeli sedikit lauk dan ubi kentang untuk adik-adik aku makan. Tapi sekarang, apa yang aku ada. Aku teringin membeli makanan untuk adik-adik aku, agar mereka dapat makan makanan yang sedap-sedap.

Malah aku berhutang lagi kepada kawan-kawan aku lagi adalah ketika di kolej, aku hanya mampu berkata kepada mereka. “InsyaAllah aku akan bayar kembali duit mereka selepas hari raya nanti.” Ini kerana aku masih menunggu cek daripada pihak Nuffnang, itupun nilainya tidak seberapa adalah dalam RM120. Cukuplah aku lansaikan hutang aku kepada rakan-rakan aku. Itupun belum mampu aku untuk aku membayar bil Maxis Broadband aku yang tertunggak selama dua bulan.

Aku ingin hentikan penggunaan Maxis Broadband tersebut, tetapi tahulah. Kena bayar dahulu bil yang tertunggak, dalam masa yang sama juga bil tersebut akan terus bertambah jika aku tidak membayarnya. Tetapi keinginan aku adalah untuk tidak menghentikan penggunaan Maxis Broadband tersebut, kerana aku ingin terus mengekalkan hidup seorang blogger dalam diri aku. Kerana sejak aku mula menjalankan aktiviti blogging, melalui bloglah aku mampu menghilangkan rasa sedih, tertekan, dan kekeliruan dalam hidup aku walaupun hanya seketika.

Oleh kerana terdapat permintaan daripada rakan-rakan yang perihatin di atas masalah yang aku lalui di saat ini, aku sertakan nombor akaun aku bagi yang sudi menghulurkan bantuan. Maaf di atas kelewatan dan tidak dapat membalas komen yang ada buat masa sekarang. Harap dapat memahami keadaan aku sekarang ini.

Nama: Mohammad Isa Bin Ahmad Azan
No. Tel: 017-5548973
No. Akaun: 108300059883 (Maybank)

Nota: Aku ingin memohon ampun dan maaf sempena hari lebaran yang bakal tiba ini di atas apa yang aku tulis di atas dan dalam artikel-artikel aku sebelum ini jika terdapat salah dan silap aku. Artikel ini adalah sebagai luahan perasaan dan masalah yang sedang aku hadapi, kerana aku tidak tahu kepada siapa lagi yang aku ingin ceritakan dan mampu membantu aku. Terima kasih kepada semua yang banyak membantu aku sebelum ini terutama kepada saudara Ilham, Kak Jie dan rakan-rakan lain yang tidak aku sebutkan namanya. Ampun dan maaf aku pinta. Selamat berhari raya kepada semua blogger dan rakan-rakan aku diluar sana. Aku sentiasa doakan korang semua berbahagia dan gembira selalu. Terima kasih aku ucapkan kerana sudi membaca artikel aku pada kali ini. Sekian. Wassalam.

144 Comments

  1. Pingback: Masalah Pinjaman PTPTN Terbongkar β€” Blog Mohd Isa January 21, 2011
  2. Pingback: Selamat Tahun Baru 2011 β€” Blog Mohd Isa December 31, 2010
  3. Pingback: Bilakah Kesedihan Ini Akan Terhenti β€” Blog Mohd Isa November 4, 2010
  4. Pingback: Budi Baik Yang Tidak Terbalas β€” Blog Mohd Isa September 23, 2010
  5. rashid September 22, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  6. Adlan Khalidi September 21, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  7. samanosuke_04 September 20, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  8. Azuan September 17, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
      • Azuan September 24, 2010
        • Mohd Isa September 24, 2010
        • Mohd Isa September 25, 2010
          • Azuan September 25, 2010
        • Mohd Isa September 25, 2010
          • Azuan September 26, 2010
        • Mohd Isa September 26, 2010
          • Azuan September 27, 2010
        • Mohd Isa September 28, 2010
          • Azuan September 29, 2010
  9. hyprobulksms September 17, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  10. mji September 16, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  11. amry September 16, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  12. farah September 15, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  13. mijie September 15, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  14. khairolghani September 14, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  15. ejoncb September 11, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  16. RedBoys September 9, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  17. eyra September 9, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
      • eyra September 26, 2010
        • Mohd Isa September 26, 2010
  18. eyra September 9, 2010
  19. FAIZAL FREDLEY September 9, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  20. Rasa September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  21. Nine September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  22. skyevo September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  23. kami September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  24. anuarkarimz September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  25. mummy nana September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  26. ProfHariz September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  27. eyriqazz September 8, 2010
    • Mohd Isa September 12, 2010
  28. donny September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  29. piewahid September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  30. ST September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  31. mrs jamal September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  32. ishak September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  33. zezebel September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  34. sangilapi September 8, 2010
    • mrs jamal September 8, 2010
      • sangilapi September 8, 2010
    • Mohd Isa September 9, 2010
  35. Ayie September 8, 2010
    • Mohd Isa September 9, 2010
  36. Kreuger September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  37. mrnamie September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  38. x-po September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  39. jaws September 8, 2010
    • Mohd Isa September 24, 2010
  40. Loq September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  41. Srsam September 8, 2010
    • Mohd Isa September 9, 2010
  42. AyieBlog September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  43. syahrilhafiz September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  44. kulanz September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  45. MASA September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  46. wazy September 8, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  47. 810 September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  48. Pauh Putik September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  49. hafidz September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  50. Cyza September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  51. MR.Z September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  52. firdausmajid September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  53. hanif September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  54. zoul September 7, 2010
    • Mohd Isa September 23, 2010
  55. naz September 6, 2010
    • Mohd Isa September 7, 2010
  56. syafiq.net September 6, 2010
    • Mohd Isa September 7, 2010
  57. Hadi Rofiee September 6, 2010
    • Mohd Isa September 7, 2010
      • Hadi Rofiee September 7, 2010
        • Mohd Isa September 23, 2010
  58. adamfaiz September 6, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
      • adamfaiz September 7, 2010
        • Mohd Isa September 23, 2010
  59. hyprobulksms September 6, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  60. sally September 6, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  61. zik September 6, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  62. ashraf September 5, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  63. deqna September 5, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  64. Lee September 5, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  65. rusliesophian September 5, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
  66. tpinky September 5, 2010
    • Mohd Isa September 6, 2010
      • hydir September 8, 2010

Leave a Reply

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.